Τρίτη 28 Απριλίου 2020

Κοινωνιολογία vs Λατινικά: η επαναφορά ενός ψεύτικου διλήμματος και μια πρόταση.

Κοινωνιολογία vs Λατινικά: 
η επαναφορά ενός ψεύτικου διλήμματος και μια πρόταση,

άρθρο του κ. Κώστα Θεριανού, 
Σ.Ε.Ε. Κοινωνικών Επιστημών (ΠΕ78) Αττικής,  ΠΕ78-ΠΕ02, 
4ο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ) Αττικής,
στον ιστότοπο alfavita.gr


«Το νομοσχέδιο που έχει τεθεί σε διαβούλευση, σε περίοδο πανδημίας και περιοριστικών μέτρων μετακίνησης, καταλύει κάθε υπόνοια πρόθεσης διαλόγου από το υπουργείο παιδείας. Σε μια περίοδο που οι εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων στήριξαν μαζικά το δημόσιο σχολείο και τους μαθητές τους μέσω της ασύγχρονης και σύγχρονης τηλε- εκπαίδευσης, το υπουργείο σκέφτηκε ότι θα ενδυναμώσει τους δεσμούς του με την εκπαιδευτική κοινότητα φέρνοντας ένα νομοσχέδιο που έχει συγκεντρώσει εναντίον του τα πυρά των δύο εκπαιδευτικών ομοσπονδιών και όλων των συνδικαλιστικών παρατάξεων. Το νομοσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί!!!

Ανάμεσα στις υπό διαβούλευση ρυθμίσεις είναι και η επαναφορά των Λατινικών στη θέση της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος για όλες τις σχολές της κατεύθυνσης «Ανθρωπιστικές Σπουδές». Ουσιαστικά το υπουργείο «ανακαλύπτει» ένα ιστορικά ξεπερασμένο ψεύτικο δίλλημα που έχει λυθεί εδώ και 7 χρόνια. Ας δούμε τα πράγματα με μια σειρά:
1. Το νέο λύκειο που θεσπίστηκε από τον Κ. Αρβανιτόπουλο περιείχε τα μαθήματα της Πολιτικής Παιδείας στην Α΄ και Β΄ Λυκείου, μια Ομάδα Προσανατολισμού στην Β΄ Λυκείου με Αρχαία και Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών και 4 κατευθύνσεις στη Γ΄ Λυκείου όπου τα Λατινικά εξετάζονταν μαζί με τα Αρχαία Ελληνικά, τη Γλώσσα και την Ιστορία για τις Νομικές και Φιλοσοφικές σχολές. Το μάθημα Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών προβλεπόταν να εξετάζεται μαζί με τα Μαθηματικά, τη Γλώσσα και την Πολιτική Οικονομία για τους υποψηφίους των σχολών Οικονομικών, Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Μάλιστα με την  Y.A. Αριθμ. 8565/Δ2 στο Φ.Ε.Κ. 157 τεύχος Β' /22-1-2015 περιγράφεται και το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος «Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών» την οποία την υπογράφει ο τότε υπουργός Ανδρέας Λοβέρδος. Πρόσφατα, το ΙΕΠ προχώρησε στην επανεξέταση του συγκεκριμένου ΑΠ.

2. Το σύστημα αυτό με την κυβερνητική αλλαγή του 2015 δεν εφαρμόστηκε για δύο λόγους α) τα βιβλία δεν ήταν έτοιμα β) υπήρχε ένα σοβαρό πρόβλημα «αδικίας» των υποψηφίων: ένας υποψήφιος της τρίτης κατεύθυνσης που θα συγκέντρωνε ένα υψηλό αριθμό μορίων αλλά δεν θα κατάφερνε να εισαχθεί στη Νομική σχολή δεν θα μπορούσε να δηλώσει τις σχολές Κοινωνικών Επιστημών που ήταν σε άλλη κατεύθυνση.
Το πρώτο πρόβλημα μπορεί να επιλυθεί με την προκήρυξη διαγωνισμού για τη συγγραφή νέων βιβλίων. Το δεύτερο μπορεί να επιλυθεί μόνο με ένα μάθημα γέφυρα που θα διεύρυνε τις επιλογές των υποψηφίων. Αυτό όμως θα σήμαινε ότι οι μαθητές θα έπρεπε να δίνουν σε 5 και όχι σε 4 μαθήματα.
Ποια θα μπορούσε λοιπόν να είναι η λύση που
α) να διευρύνει τις επιλογές των μαθητών
β) να θέτει ως εξεταζόμενο μάθημα εκείνο που η γνώση σε αυτό μπορεί να αποτελέσει προαπαιτούμενο για τις σχολές της κατεύθυνσης Ανθρωπιστικών Σπουδών;
Εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι η ίδια η ονομασία Ανθρωπιστικές Σπουδές δεν ανταποκρίνεται στις σχολές στις οποίες μπορούν να εισαχθούν οι υποψήφιοι. Η πλειονότητα των σχολών που περιέχει το μηχανογραφικό δελτίο είναι σχολές κοινωνικών και πολιτικών επιστημών.
Επίσης, δεν έχει κανένα απολύτως νόημα η διαμάχη Κοινωνιολογία vs. Λατινικά, καθώς αναφερόμαστε σε δύο χρήσιμες για τους μαθητές περιοχές της γνώσης.  

Η πρόταση
Με βάση λοιπόν το κείμενο του νομοσχεδίου πρέπει:
Α. Η κατεύθυνση να ονομαστεί «Ανθρωπιστικών Σπουδών και Κοινωνικών Επιστημών».
Β. Οι υποψήφιοι να εξετάζονται με δική τους επιλογή είτε στο μάθημα της Κοινωνιολογίας είτε στο μάθημα των Λατινικών ανάλογα με τις σχολές που επιθυμούν να δηλώσουν. Εδώ μπορεί να ακολουθηθούν τρία σενάρια:
Β1. Να έχουν τα μαθήματα διαφορετικό συντελεστή σε διαφορετικές σχολές.
Β2. Να μην εξεταστούν οι μαθητές σε «κόντρα μάθημα», αλλά πανελλαδικά σε πέμπτο μάθημα.
Β3. Να δοθεί η δυνατότητα σε υποψηφίους της Κατεύθυνσης Οικονομίας / Πληροφορικής αν δώσουν και το μάθημα της Κοινωνιολογίας να μπορούν να δηλώσουν σχολές κοινωνικών και πολιτικών επιστημών.

Για το Γυμνάσιο
1. Στο Γυμνάσιο (Γ΄ Γυμνασίου) υπάρχει το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, το οποίο αποτελεί βασικό στοιχείο της σύγχρονης αγωγής και υπάρχει σε όλα τα σχολικά προγράμματα υποχρεωτικής εκπαίδευσης των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το μάθημα αυτό είναι ανάγκη να εκσυγχρονιστεί με τη συγγραφή νέου εγχειριδίου και να εμπλουτισθεί.
2. Στο πλαίσιο των θεματικών δράσεων για τον εκσυγχρονισμό του γυμνασίου προτείνουμε τη Θεματική Ενότητα / Μάθημα «Κοινωνική Ζωή» στην Α΄ και Β΄ Γυμνασίου, στην οποία οι μαθητές/ -τριες μπορούν να εμπλακούν ενεργά σε βιωματικές και ερευνητικές δράσεις για θέματα που αφορούν την κοινωνική υγιεινή, την ατομική ευθύνη, τη σχέση με τους άλλους, τον σεβασμό των συνανθρώπων, την κυκλοφοριακή αγωγή κτλ.

Για το Λύκειο
Στο Λύκειο υπάρχουν ήδη τα μαθήματα της Πολιτικής Παιδείας και των Βασικών Αρχών των Κοινωνικών Επιστημών. Πρόκειται για μαθήματα και δράσεις μαθητείας στη δημοκρατία, τα οποία εισήχθησαν στο πρόγραμμα του Λυκείου το 2014 και για τα οποία είχε διαμορφωθεί και Τράπεζα Θεμάτων με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ. Τα βιβλία και των δύο μαθημάτων συγγράφηκαν, επίσης, με διαγωνισμό στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ. Τα μαθήματα αυτά έχουν αποσπάσει θετικότατα σχόλια από το σύνολο της εκπαιδευτικής και μαθητικής κοινότητας.
Είναι ανάγκη να παραμείνουν στο Γενικό Λύκειο μαζί με το μάθημα Σύγχρονος Κόσμος της Β΄ Λυκείου που, επίσης, έχει αποσπάσει πολλά θετικά σχόλια από τους διδάσκοντες και διαπνέεται από τη σύγχρονη παιδαγωγική αντίληψη της διερευνητικής/ βιωματικής μάθησης.
Προφανώς και στα μαθήματα αυτά πρέπει να υπάρχει ανανέωση των αναλυτικών προγραμμάτων και των εγχειριδίων, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου